http://rahsiapandaibi.blogspot.com/2014/12/antara-rahsia-pandai-cakap-bi.html
Rahsia Pandai Cakap BI ada banyak. Terlalu banyak.
Ada pendapat yang mengatakan bahawa ada 12 cara yang popular, seperti dalam rajah di atas.
In other words the list is not exhaustive. Maksudnya ada banyak cara lain.
Tapi memandangkan itu antara yang popular, maka saya sendiri menggunakannya sebagai starting point untuk mengajar students saya.
Mari kita lihat cara2 tersebut, satu persatu.
Pertama sekali, record yourself speaking English. Ini paling mudah untuk dibuat. Tapi masih ada CARA yang betul untuk merekod. Bukan hentam kromo ya. Bila2 nanti saya akan kongsikan teknik yang betul
Ke-2, dengan Read aloud, especially dialogue.
Hari ini saya telah mengajar teknik ini kepada students saya.
Saya mengunakan dialog perbualan melalui telefon seperti berikut :
Students saya perlu merekod perbualan mereka sendiri berdasarkan dialog
di atas. Mereka kena berlakon seolah-olah mereka 2 orang yang berbeza.
Tetapi sebelum itu saya memberi garis panduan berikut untuk mereka ikuti;
[08:29, 10/12/2014] HT Amir: Today saya nak sentuh ttg Etika Perbualan Telefon ya
[08:29, 10/12/2014] HT Amir: 1. Kawal Nada Suara
[08:29, 10/12/2014] HT Amir: maksudnya tak terlalu tinggi atau terlalu rendah.
[08:30, 10/12/2014] HT Amir: sedang2 shj.
[08:30, 10/12/2014] HT Amir: So sekejap lagi bila saya bagi insyarat boleh call saya, pastikan kawal nada suara ya.
[08:31, 10/12/2014] HT Amir: 2. Jaga rentak/tempo percakapan.
[08:31, 10/12/2014] HT Amir: Ini yg saya maksudkan semalam.
[08:31, 10/12/2014] HT Amir: Maksudnya jgn terlalu laju atau terlalu perlahan.
[08:31, 10/12/2014] HT Amir: Kalau perlahan, bosan.
[08:32, 10/12/2014] HT Amir: Kalau laju, org tak faham.
[08:32, 10/12/2014] HT Amir: Atau org ingat anda nak lari ke mana tah.
[08:32, 10/12/2014] HT Amir: So mcm mana nak pastikan tempo tu sederhana?
[08:33, 10/12/2014] HT Amir: Sebelum call, tarik nafas panjang2, lepaskan, calm down.
[08:33, 10/12/2014] HT Amir: Org yg dapat kawal tempo percakapan akan dipandang sbg org yg berkeyakinan tinggi.
[08:34, 10/12/2014] HT Amir: Ingat tu ya.
[08:34, 10/12/2014] HT Amir: 3. Sebut dgn jelas
[08:34, 10/12/2014] HT Amir: Ini sumber utama markah.
[08:34, 10/12/2014] HT Amir: Kalau sebutan u jelas, pendengar akan mudah faham.
[08:34, 10/12/2014] HT Amir: Saya akan beri markah tinggi jika sebutan jelas.
[08:35, 10/12/2014] HT Amir: Setiap perkataan mesti disebut dgn jelas.
[08:35, 10/12/2014] HT Amir: Nak pastikan cara sebutan kita jelas, kita kena belajar cara sebutan yg betul.
[08:36, 10/12/2014] HT Amir: Nowadays dah ada kamus online yg mengajar cara sebutan.
[08:36, 10/12/2014] HT Amir: Saya cadangkan Cambridge Onlone Dictionary. Ada 2 sebutan. UK dan US.
[08:37, 10/12/2014] HT Amir: Ulangsebut beberapa kali untuk dapatkan sebutan terbaik.
[08:37, 10/12/2014] HT Amir: Bandingkan dgn sebutan sebenar.
[08:37, 10/12/2014] HT Amir: Untuk lebih bagus, minta kawan dengar, sama tak dgn contoh.
[08:37, 10/12/2014] HT Amir: Biasanya kalau org lain dengar baru tau elok atau tidak.
[08:38, 10/12/2014] HT Amir: Jika kita sendiri dengar, kita PERASAN kita dah bagus. Hehehehr.
[08:38, 10/12/2014] HT Amir: 4. Telefon pada waktu yg sesuai.
[08:38, 10/12/2014] HT Amir: Jangan telefon org lain terlalu awal pagi atau lewat malam.
[08:39, 10/12/2014] HT Amir: To be safe, tanya mrk adakah mrk free to talk.
[08:39, 10/12/2014] HT Amir: Jika menefon ke pejabat, mungkin rakan sedang ada kerja penting untuk dibuat.
[08:39, 10/12/2014] HT Amir: Jadi pastikan masa itu sesuai.
[08:40, 10/12/2014] HT Amir: 5. Berikan perhatian penuh.
[08:40, 10/12/2014] HT Amir: Etika ini sebenarnya BENAR at all time and situation.
[08:41, 10/12/2014] HT Amir: Prof Muhaya pernah berkata, org yg paling penting dlm hidup kita ialah org yg berada di HADAPAN kita.
[08:42, 10/12/2014] HT Amir: Jadi kalau kita menelefon seseorg, org itu perlu dilayan sebg org yg PALING PENTING dlm hidup kita.
[08:42, 10/12/2014] HT Amir: Berikan sepenuh perhatian padanya.
[08:43, 10/12/2014] HT Amir: Jgn cakap acuh tak acuh.
[08:43, 10/12/2014] HT Amir: Jika kita menerima panggilan juga begitu.
[08:43, 10/12/2014] HT Amir: Org yg menelefon itu org yg paling penting dlm hidup kita waktu itu.
[08:43, 10/12/2014] HT Amir: 6. Jawab panggilan dgn segera.
[08:44, 10/12/2014] HT Amir: Ini jika kita yg menerima panggilan.
[08:44, 10/12/2014] HT Amir: Ini lebih kepada keperluan business.
[08:44, 10/12/2014] HT Amir: Atau sekiranya di rumah, untuk mengelak org yg menelefon menyangka kita tiada di rumah jika kita angkat lambat sgt.
[08:45, 10/12/2014] HT Amir: 7. Gunakan butang menunggu
[08:45, 10/12/2014] HT Amir: Ini jika kita yg menerima juga.
[08:45, 10/12/2014] HT Amir: Atau kita memanggil tetapi ada call lain masuk.
[08:45, 10/12/2014] HT Amir: Setiap call itu penting.
[08:46, 10/12/2014] HT Amir: Jadi gunakan kemudahan yg ada untuk treat setiap pemanggip dgn layanan terbaik.
[08:46, 10/12/2014] HT Amir: Ini juga untuk mengelak org lain mendengar perbualan yg tak sepatutnya dgn org lain.
[08:46, 10/12/2014] HT Amir: 8. Jangan menyampuk
[08:47, 10/12/2014] HT Amir: Tunggu sehingga org itu sudah habis bercakap.
[08:47, 10/12/2014] HT Amir: Baru anda bercakap
[08:48, 10/12/2014] HT Amir: 9. Berhemah walaupun pemanggil salah nombor.
[08:48, 10/12/2014] HT Amir: Ini lebih kepada sopan santun secara am.
[08:48, 10/12/2014] HT Amir: Menunjukkan sikap kita sbg seorg manusia
[08:48, 10/12/2014] HT Amir: Jika kita jenis org bersopan santun, perkara ini tak perlu diajar
[08:48, 10/12/2014] HT Amir: Hehehheeh
[08:49, 10/12/2014] HT Amir: 10. Aktifkan Sistem Pesanan Peti Suara
[08:49, 10/12/2014] HT Amir: Jika kita sering sibuk, elok diaktifkan Ssitem Pesanan
[08:49, 10/12/2014] HT Amir: Ini supaya pemanggil dapat meninggalkan pesanan.
[08:50, 10/12/2014] HT Amir: Atau minta mrk hantas SMS.
[08:50, 10/12/2014] HT Amir: jadi itulah 10 etika Perbualan Telefon ya
Kemudian saya merekod suara saya sendiri sebagai panduan buat students.
Semoga perkongsian ini bermanfaat.
p/s: Jika anda berminat untuk jadi student Kelas Perbualan saya, boleh mesej "Nak Join WAC" ke Whatsapp saya di 018 - 227 6438.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment