Monday, February 2, 2015

Mission : cari & beli rumah guna pinjaman perumahan kerajaan : Part 1

Pinjaman Perumahan Kerajaan Perbendaharaan Malaysia is the best in the world...
Itu yang aku baca dalam satu blog dalam internet...tapi dalam blog juga ada banyak juga negative comments yang kata prosesnya lambat dan macam-macam issue lagi...tapi bagi aku....as long as we provided and submitted the right documents, should be easier for them to review and speed up the process. Oh yer...yang akan apply nanti wife aku sebab dia kerja gomen, aku kerja swasta

So kat sini aku just nak share aku punya journey membeli rumah dengan menggunakan pinjaman perumahan kerajaan. Kalau google dalam internet, ramai juga yang share pengalaman diaorang membeli rumah dengan menggunakan loan kerajaan. Info-info ini telah banyak membantu aku dalam mengetahui selok belok proses membeli rumah guna loan gomen ini. Thanks a lot all the bloggers...

So aku pun nak share jugak pengalaman aku nie, semoga dapat memberi serba sedikit maklumat tambahan dan digunakan sebagai panduan oleh rakan rakan lain pula...sharing is caring..

Ini adalah mission atau criteria aku and wife dalam mencari rumah ini:

1. Jenis rumah : corner lot....anak dah 4 orang...makin membesar...kalau boleh nak ada bilik sorang satu nanti....mula-mula plan nak tinggal kat rumah teres 2 tingkat intermediate yg kami beli few years back di Shah Alam, sekarang disewakan, tapi selepas 10 kali fikir, plan nak cari rumah yang ada extra land yang besar sikit..mana tahu nanti ada rezeki boleh extend rumah tersebut bila anak-anak dah besar boleh buat bilik masing-masing..

2. Kawasan : Shah Alam - first priority, ada jugak tengok2 kat kawasan Bangi etc... Shah Alam nie besar..sampai ke Jalan Kebun area, Bukit Kemuning, Bukit Rimau kami pi survey...budak2 dah boring dalam kereta...siap tanya bila nak beli nie..weekend jer pusing2 cari rumah...contact agent etc
3. Harga : sekitar harga dalam 560k....fuhhhh...cabaran besar nie...kalau survey dalam mudah.my, area Shah Alam, especially 'hot area' Seksyen 7,8,9,10,11,12,13etc...kalau corner lot 700k ++, 800k ++...kalau Bukit Jelutong lagi ler super hot....kalau yang mid-hot around 600k ++..yang dah renovated...yang basic unit maybe less sikit

Some KEY info on Government Loan processes that we need to know, correct if if i'm wrong :

1. Proses apply loan kat BPP Putrajaya cuma akan mula selepas kita dah signed Sales and Purchases Agreement. Kena salinan S&P ni with other supportive documents kat Ketua Jabatan + hardcopy borang permohonan (print out dari website BPP). Maksudnya bila dah jumpa rumah, duit booking mula-mula e.g 2% or 3%  kena keluar poket sendiri, dan duit deposit semasa signed S&P e.g 10% pun dari poket sendiri. Tapi, jika dapat 100% loan, duit ini akan dipulangkan oleh lawyer nanti bila semua process dah selesai.
2. Lawyer - kalau boleh cari lawyer yang dah biasa dengan proses loan government. Yang ini aku cukup risau mula-mula sebab tak tahu kat mana nak cari lawyer yang sesuai. Mujur jumpa dalam satu website after searching a few days yang claimed dia biasa proses government. Tapi kena check betul betul dulu bila start engage lawyer tersebut.
3. Borang permohonan juga cuma boleh hantar selepas dah dapat concern dari pejabat tanah, maksudnya dalam geran title kena tengok ada tulis sekatan atau tak. Biasanya kalau rumah freehold tak ada sekatan, yang leasehold ada sekatan kerajaan negeri, kena apply concern dulu kat pejabat tanah.
3. JPPH - Jumlah loan yang pihak BPP akan bagi bergantung kepada penilaian dari JPPH (Jabatan Perkhidmatan dan Penilaian Hartanah) kawasan tersebut. Contoh kalau kelayakan kita 450k, harga rumah kita beli 440k, penilaian dari JPPH 440k, maka kita akan dapat loan 100% iaitu 440k. So penilaian dari JPPH ini amattttt penting. Kalau penilaian kurang dari harga kita beli, terpaksalah kita top-up balancenya, e.g harga rumah beli 430k, penilaian dari JPPH 410k, walaupun kelayakan kita 450k, pinjaman yang kita akan dapat adalah cuma 410k sahaja, baki 430k-410k = 20k terpaksalah top-up sendiri. So untuk selamat, selepas nego dengan agent atau tuan rumah harga rumah tersebut, sebelum bayar duit booking, better pergi ke JPPH kawasan tersebut untuk tahu anggaran awal penilaian rumah tersebut. Pegawai JPPH tak akan beri exact number penilaian harga rumah tersebut, cuma anggaran awal sahaja based on description e.g nama seksyen, taman, nama jalan etc..Kalau rumah tersebut ada buat renovation kena mention (tetapi renovation yang ada approval dari Majlis Bandaran sahaja yer yang di kira).
4. Insurance - nanti aku update..:)

Mission 1 : Survey Rumah
End Oct 2014,
Aku survey-survey dalam mudah.my, iproperty, propertyguru, filter area Shah Alam, corner lot. Keluar ler listing rumah rumah corner lot kat area Shah Alam....dalam banyak banyak list tu, ..ada a few rumah yang menarik minat aku, print out the details + agent tel number. Ada ler dalam 5-6 rumah yang dalam list. Then aku contact agent salah satu rumah tersebut, setup day and time untuk viewing rumah...hari Sabtu petang 5pm. So hari tersebut aku pun angkut ler wife dan semua budak-budak nak pergi view rumah. Agent nie mula-mula bawa ke satu rumah corner lot, kosong, harga dia cakap owner nak jual 650k, tak ada orang tinggal,.. condition ok, ada renovation dalam tu..tapi kawasan extra land rumah tersebut around 10 feet extra jer....masa view tu anak perempuan aku terkena duri semak samun situ...sampai nak jalan pun tak boleh..kena dukung...huhuhu..bad sign.. :)
Then agent tu bawa pergi satu rumah corner lot lain pulak..tak jauh dari situ. Mula-mula aku and wife tengok rumah dan kawasan sekitar rumah tersebut dah tertarik...hihihihi...tak busy sangat...extra land dlm 20 feet..harga agent cakap 600k....tapi tengok kat luar jer, agent cakap dia tak ada kunci...so aku pun minta agent arrange hari lain untuk view dalam rumah tersebut.




6 comments:

  1. Kami menawarkan dana perniagaan dan dana peribadi kepada sesiapa pun di atas 18 tahun dengan kadar faedah yang rendah Jika anda kewangan menegaskan, Anda tidak mempunyai masalah lebih lagi kerana saya pasti akan menyelesaikan tekanan kewangan anda dengan mudah. Ini syarikat dana boleh dipercayai kerana pengalaman luas kami selama ini, Pemohon yang serius perlu menghubungi kami melalui e-mel: ronniefinance@hotmail.com

    ReplyDelete
  2. Do you need Personal Loan?
    Business Cash Loan?
    Unsecured Loan
    Fast and Simple Loan?
    Quick Application Process?
    Approvals within 24-72 Hours?
    No Hidden Fees Loan?
    Funding in less than 1 Week?
    Get unsecured working capital?
    Contact Us At :majidvijahlending@gmail.com

    LOAN SERVICES AVAILABLE INCLUDE:
    ================================
    *Commercial Loans.
    *Personal Loans.
    *Business Loans.
    *Investments Loans.
    *Development Loans.
    *Acquisition Loans .
    *Construction loans.
    *Business Loans And many More:

    LOAN APPLICATION FORM:
    =================
    Full Name:................
    Loan Amount Needed:.
    Purpose of loan:.......
    Loan Duration:..
    Gender:.............
    Marital status:....
    Location:..........
    Home Address:..
    City:............
    Country:......
    Phone:..........
    Mobile / Cell:....
    Occupation:......
    Monthly Income:....

    Contact Us At :majidvijahlending@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Halo semua,
    Nama saya Marcia Retnawati dari kota Batan Miroto Semarang di Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberi saran kepada semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, begitu banyak kreditur pinjaman di sini adalah scammers dan mereka hanya di sini untuk menipu Anda dari Uang Anda, saya mengajukan pinjaman sekitar 100 juta dari seorang wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 6 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka berkali-kali meminta bayaran, saya membayar hampir 6 juta uang jadi saya tidak mendapat pinjaman,

    Tuhan menjadi kemuliaan, saya bertemu dengan seorang teman yang baru saja mengajukan pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia mengenalkan saya kepada Ibu Alicia Radu, dan saya mengajukan 500 juta, saya pikir ini adalah lelucon dan Kecurangan, tapi saya mendapat pinjaman saya dalam waktu kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa agunan. Saya sangat senang karena saya selamat dari kemiskinan.

    Jadi saya saran semua orang di sini yang membutuhkan pinjaman untuk dihubungi
    Ibu Alicia Radu, via email: aliciaradu260@gmail.com

    Anda masih bisa menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui email: Marciaretnawati450@gmail.com

    Sekali lagi terima kasih untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran

    ReplyDelete

  4. Do you need Personal Loan?
    Business Cash Loan?
    Unsecured Loan
    Fast and Simple Loan?
    Quick Application Process?
    Approvals within 24-72 Hours?
    No Hidden Fees Loan?
    Funding in less than 1 Week?
    Get unsecured working capital?
    Contact Us At :oceancashcapital@gmail.com
    Phone number :+1-6474-864-724 (Call/Whats app)

    LOAN SERVICES AVAILABLE INCLUDE:
    ================================
    *Commercial Loans.
    *Personal Loans.
    *Business Loans.
    *Investments Loans.
    *Development Loans.
    *Acquisition Loans .
    *Construction loans.
    *Business Loans And many More:

    LOAN APPLICATION FORM:
    =================
    Full Name:................
    Loan Amount Needed:.
    Purpose of loan:.......
    Loan Duration:..
    Gender:.............
    Marital status:....
    Location:..........
    Home Address:..
    City:............
    Country:......
    Phone:..........
    Mobile / Cell:....
    Occupation:......
    Monthly Income:....

    Contact Us At :oceancashcapital@gmail.com
    Phone Number:+1-6474-864-724 (Call/Whats app)

    ReplyDelete
  5. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete
  6. Apakah Anda mencari pinjaman untuk memulai bisnis atau proyek yang cocok untuk Anda? Di FIX LOAN INVESTMENT COMPANY, kami menawarkan semua jenis bantuan keuangan untuk semua individu yang membutuhkan pinjaman seperti "pinjaman pribadi, pinjaman investasi, pinjaman rumah dan perusahaan pinjaman di seluruh dunia, suku bunga kami adalah 2% per tahun.
    Kami juga memberikan saran dan bantuan keuangan kepada klien dan pelamar kami. Jika Anda memiliki proyek yang baik atau ingin memulai bisnis dan membutuhkan pinjaman untuk segera membiayainya, kami dapat mendiskusikannya, menandatangani kontrak, dan kemudian mendanai proyek atau bisnis Anda untuk Anda bersama dengan Bank Dunia dan Bank Industri.
    Siapa pun yang tertarik harus menghubungi kami melalui email dengan informasi di bawah ini;
    Data pemohon:
    1) Nama Lengkap:
    2) Negara
    3) Alamat:
    4) Seks:
    5) Bekerja:
    6) Nomor Telepon:
    7) Posisi saat ini di tempat kerja:
    8 Penghasilan bulanan:
    9) Jumlah pinjaman yang dibutuhkan:
    10) Periode pinjaman:
    11) Apakah Anda mendaftar sebelumnya:
    12) Tanggal Lahir:

    E-mail: fixloaninvestmentcompany@gmail.com
            fixloaninvestmentcompany@aol.com
            fixloaninvestmentcompany@consultant.com

    ReplyDelete