Sunday, January 10, 2016

Tips Baju Sekolah Anak Putih

From Facebook 


Alhamdulillah...
Mari saya kongsikn tips penjagaan baju sekolah anak2 dgn kotoran yg bikin panas hati..hihi..

Kos hanya serendah 0.83 sen! Tapi saya beli 3buku..harga 2.50 jak!.. beli sabun ni kmudian rendam bju sekolah anak2 dgn air panas. Tunggu beberapa minit. Kalau rajin..sila sental sdikit..wahhhhhh saya pasti hidung anda akan kembang 'berseri2'... selamat mencuba ya.!

P/s Tips ini saya dpt dri seorang ibu beranak 4. X payah guna sabun cuci yg mahal2 katanya.. dia kerja kilang..gaji kecik.. tetapi dia sgt gembira bila anaknya dapat bersekolah di sekolah anak saya ini. Saat bercerita ttg anak2nya..hati saya tersentuh. Dia x kisah kalau sambut anak2nya balik sekolah dgn baju kotor yg amat dahsyat!..balik dgn lumpur pun x apa..(uikk.. sedikit trpegun) katanya lgi.. x semua brg mahal tu bagus.. baik beli brg murah..tpi brkesan..ada kualiti dn jimatt duitt!!.

Moral??

..kadang.. ilmu kehidupan kita boleh kutip dan pelajari
di mana2.. x kisah siapa orgnya..yg pnting kita ikhlas menerima ilmu yg diberiknnya. SEKIAN TAZKIRAH AWAL TAHUN..


Mimang berkesan.. Tips inilah yg saya guna bila mau cuci baju putih. Sejak bertahun2 lamanya.. Kekeke..

Sekali rendam baju tu sabun bnyk mana? Sebuku ke suku le separuh ke 1/8 ke camne?

Sediakan 1 baldi air panas dulu..pastu parut sabun tu ikut suka puan...kemudian..masukkan dlm air panas parutan sabun tu. Kacau air panas tu..(jgn guna tangan ya..) dah agak2 berbuih,baru masukkan baju putih...rendam 15-30 minit. Kalau kotoran agak degil..rendam dahulu, pastu boleh sental guna sebuku sabun tu.InshaAllah..mudah2n dipermudahkan.

Betul...saya pun guna sabun ni tuk cuci bju sekolah anak ...apa lgi bahagian kolernya....sangat memuaskan.

Mau sabun fruitale ni juga ka jun,sabun wangi yg lain xbole?

Hihi..rsanya bole sabun lain..tpi fruitale ni kwn tu ckp..lgi bagus..buatkn kain lembut..wangi..halal lagi!..

Ahhaah.. Inda jua bah.. Sbb sabun mandi ni buli kasi ilang dakwat pen jg kn..


No comments:

Post a Comment